.

Golongan Yang Mendapat Pertunjuk

Allah SWT menjelaskan golongan yang mendapat petunjuk dalam Al-Quran . Mereka yang mendapat petunjuk sebagai nikmat Allah yang besar , akan selamat , bahagia , dan mendapat ridho - Nya di dunia dan akhirat .

Pertama , para nabi dan rasul Allah . Dengan penggunaan Allah , mereka mampu menepis dan menolak godaan syaitan yang mengajak kepada perbuatan yang dilarang Allah . Allah SWT berfirman , '' Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu seorang rasul pun dan tidak pula seorang nabi , melainkan apabila ia mempunyai sesuatu keinginan , setan pun memasukkan godaan - godaan terhadap keinginan itu , Allah menghilangkan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu , dan Allah menguatkan ayat - ayat - Nya . Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana . '' ( QS 22 : 52 ) .

Kedua , orang - orang yang tiada ragu beriman kepada Allah dan rasul - Nya kemudian mereka tidak ragu - ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah , mereka itulah orang - orang yang benar . ( QS 49 : 15 ) .

Ketiga , mereka yang mati syahid kerana menegakkan agama Allah . Mereka mendapat gelaran syuhada . Mereka mendapat kedudukan tinggi dan ganjaran yang baik dari Allah , seperti firman - Nya , '' Janganlah kamu mengira bahawa orang - orang yang gugur di jalan Alah itu mati , bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki , mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurnia Allah yang diberikan - Nya kepada mereka , dan mereka bergirang hati terhadap orang - orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka , bahawa tidak ada kebimbangan terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati . Mereka bergirang hati dengan nikmat dan kurnia yang besar dari Allah , dan bahawa Allah tidak mensia - siakan pahala orang - orang yang beriman . '' ( QS 3 : 169-171 ) .

Keempat , orang yang melakukan amal soleh kerana didorong iman yang mereka miliki . Allah berfirman , '' Dan orang - orang yang beriman dan beramal soleh benar - benar akan Kami masukkan ke dalam ( golongan ) orang - orang yang soleh . '' ( QS 29 : 9 ) . Mereka pun menyuruh pada kebaikan dan mencegah kemungkaran , seperti firman Allah , '' Mereka beriman kepada Allah dan hari penghabisan , mereka menyuruh kepada yang ma'ruf , dan mencegah dari yang mungkar dan bersegera kepada ( mengerjakan ) pelbagai kebaikan . Mereka itu termasuk orang - orang yang soleh . '' ( QS 3 : 114 ) .

Kelima , orang - orang yang mentaati petunjuk dan perintah Allah dengan ikhlas serta hati yang takut kepada siksa - Nya . Mereka digelar Allah dengan mukhlisin . Firman Allah SWT , '' Sesungguhnya orang - orang yang berhati - hati kerana takut akan ( azab ) Tuhan mereka , dan orang - orang yang tidak mempersekutukan dengan Tuhan mereka ( sesuatu apa pun ) , dan orang - orang yang memberikan apa yang telah mereka berikan , dengan hati yang takut , ( kerana mereka tahu bahawa ) sesungguhnya mereka akan kembali kepada Tuhan mereka , mereka itu bersegera untuk mendapat kebaikan - kebaikan , dan merekalah orang - orang yang segera memperolehnya . '' ( QS 23 : 57-61 ) .

Selaku Muslim , kita harus berupaya keras agar termasuk golongan yang mendapat petunjuk dari Allah , sehingga memperoleh keselamatan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat . Amin .
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori motivasi umat dengan judul Golongan Yang Mendapat Pertunjuk. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://usyahya.blogspot.com/2013/12/golongan-yang-mendapat-pertunjuk.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -