.

Mencintai Mereka Yang Lemah

Rasulullah bersabda , '' Carilah aku di antara orang - orang lemah kalian . Sesungguhnya kalian diberi rezeki dan kemenangan kerana orang - orang lemah kalian '' ( HR. Abu Daud ) . Orang lemah yang dimaksudkan adalah mereka yang tak berdaya kerana suatu musibah . Atau , mereka yang fakir miskin , anak terlantar , dan yang dizalimi , baik disebabkan ketidakadilan atau berjuang di jalan Allah .  

Rasulullah sangat menekankan menolong serta membantu orang - orang seperti mereka . Di antara mereka itulah umat Islam boleh menjumpai kebaikan , rezeki , dan kemenangan . Kata beliau , '' Sesungguhnya Allah telah memenangi umat ini dengan adanya kaum dhu'afa , kerana doa - doa , solat , dan keikhlasan mereka . '' ( HR An Nasai'i ) .

Tak hanya menolong , Rasulullah SAW dalam hadis riwayat Al - Hasan juga menganjurkan mencintai orang lemah , terutama fakir miskin , layaknya mencintai diri sendiri . '' Cintailah ( kasihinilah ) fakir miskin umatku sebab sesungguhnya mereka mempunyai negara kelak pada hari kiamat , '' sabda beliau .

Dalam hadis lain riwayat Al Hasan disampaikan pula bahawasanya Rasullullah SAW bersabda , '' Banyak - banyaklah mengenal fakir miskin dan bantulah mereka , sesungguhnya mereka mempunyai negara . '' Para sahabat bertanya , '' Wahai Rasulullah , apa gerangan negara mereka ? '' Beliau menjawab , '' Jika kelak di hari kiamat diserukan ( pada fakir miskin ) , lihatlah orang yang pernah memberi kalian makan ( meski ) pecahan - pecahan roti , meminumi kalian meski hanya seteguk , dan memberi pakaian kalian meski hanya sehelai baju , lalu gandenglah tangannya dan berlalulah ke syurga . ''

Seberapa pun pertolongan dan bantuan yang kita berikan bila diniatkan ikhlas mencari redha Allah , maka Allah akan membalasnya dengan pahala yang berlipat . Tak terhad pada individu , tapi juga kumpulan , organisasi , institusi , termasuk kerajaan . Bahkan yang terakhir ini , peranannya sangat penting , kerana merekalah ( pejabat negara ) yang boleh mengoordinasi , mengatur , memelihara , memperhatikan keperluan warganya tepat sasaran , sempurna , dan berterusan . 

Maka , jabatan kerajaan harus difungsikan sebenar - benarnya demi memperhatikan kepentingan dan keperluan rakyat . Jabatan adalah amanah yang perlu ditunaikan . Ketika negara ( pemerintah ) menunaikan tugas - tugas dan tanggung jawabnya dengan baik , kewajiban yang lain ( rakyat ) untuk membantunya . Dengan begitu akan terjadi bahu - membahu , tolong - menolong antara rakyat dan pemimpinnya . Dan dari sinilah akan tercipta persaudaraan yang hakiki . 

Khalifah Umar bin Khattab pernah berkata , '' Rasullulah SAW bersabda , ' Sesama Muslim itu bersaudara . Oleh kerana itu , jangan menganiaya dan jangan mendiamkannya . Siapa saja yang memperhatikan kepentingan saudaranya , Allah akan memperhatikan kepentingannya . Siapa saja yang melapangkan satu kesulitan sesama Muslim , nescaya Allah akan melapangkan satu kesusahan dari beberapa kesulitannya di hari kiamat . Siapa saja yang menutupi kejelekan seorang Muslim , Allah akan menutupi kejelekannya pada hari kiamat ' . '' ( HR Bukhari - Muslim ) .
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori motivasi umat dengan judul Mencintai Mereka Yang Lemah. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://usyahya.blogspot.com/2013/12/mencintai-mereka-yang-lemah.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -