.

Tempat Bagi Orang Kafir Yang Baik

Soalan: 

Salam,
Apakah balasan kepada orang kafir yang baik? 

Jawapan

 

Waalaikumussalam.
Dalam Islam tiada istilah kafir baik atau kafir jahat, kerna apabila Islam menyebut kafir itu bermaksud ia bukan seorang Islam.  Sekalipun ada orang kafir yang baik dan yang jahat dan begitu juga ada orang Islam baik dan jahat.  Dalam soal balasan diakhirat Allah menyatakan secara umum bahawa orang kafir itu ditempatkan di neraka. dan tidak pula menyatakan orang kafir baik itu ditempatkan di syurga. Jika soalan itu kita ajukan kepada orang yang beragama lain pada pandangan agama mereka dan apa pula ia menjawab maka sudah pasti ia akan menjawab orang Islam baik itu masuk neraka juga.  

Oleh yang demikian dalam soal kebaikan seseorang bukan semata-mata diukur dengan anutan agama mereka kerana orang Jepun/koria/Amereka dan lain-lain negara maju boleh menampakkan kebaikannya dalam berbagai sudut samaada dari segi amanah/tanggungjawab dalam pekerjaan/etika/moral dan sebagainya.  Tetapi dalam hal ini ia tidak boleh diukur dengan agama, dengan maksud agama/Islam tidak mengukur dengan kebaikan sebegini.  Oleh itu bagi orang bukan Islam/kafir maka balasan akhirat itu tetap juga neraka.  Yang penting bagi kita bagaimana kita ingin berdakwah kepada meraka supaya ia terpikat dengan agama Islam dan terus memeluk Islam.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori Soalan Dan Jawapan dengan judul Tempat Bagi Orang Kafir Yang Baik. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://usyahya.blogspot.com/2014/01/tempat-bagi-orang-kafir-yang-baik.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -